Fundacja VERBA powstawała w roku 2012. Jej celem jest edukacja najmłodszych, ponieważ to dzieci są naszą przyszłością i najlepszą inwestycją. Działamy w kilkunastu miastach w Polsce, a w naszych warsztatach edukacyjnych wzięło udział już ponad 50 000 przedszkolaków i uczniów.
Głównym przedsięwzięciem Fundacji VERBA jest projekt „Niezwykłe spotkania”, którego celem jest oswajanie dzieci zdrowych z niepełnosprawnością, traktowaną jako naturalny element otaczającego nas świata. Temat wplatamy w ciekawe dla maluchów publikacje bez jego przesadnego eksponowania po to, aby uświadomić im różnorodność społeczeństwa, odpowiedzieć na nurtujące je pytania i nauczyć szacunku dla drugiego człowieka. Pragniemy by przyszłe pokolenie zyskało naturalność w kontaktach ze wszystkimi ludźmi bez względu na ich wygląd czy sprawność. Nasze publikacje są kwintesencją tego, jak rozumiemy prawdziwą integrację – bo dla nas integracja to emocje i chwile przeżyte razem, bez względu na nasz wygląd zewnętrzny; to wspólne podejmowanie wyzwań i realizacja celów, pozwalająca zapomnieć o ograniczeniach zdrowotnych; to nauka pomagania sobie nawzajem i wspierania się w codziennych okolicznościach.
Od roku 2016 Fundacja VERBA wraz z Fundacją Banku Millennium realizuje projekt „Finansowy Elementarz”. Jego celem jest przedstawienie dzieciom natury pieniądza oraz zasad oszczędzania, które ułatwią im start w dorosłe życie, tak aby w przyszłości rozsądnie dysponowały swoimi wydatkami.
Ponadto Fundacja VERBA bierze udział i organizuje konferencje, szkolenia oraz warsztaty dla rodziców i nauczycieli. Wspólnie rozmawiamy o tym jak edukować, wychowywać i kształtować nasze dzieci. Wytyczamy nowe kierunki ale także uważnie słuchamy opinii ekspertów. Kilkunastoosobowy zespół Fundacji wkłada całe serce w pracę z dziećmi, a uśmiechy na twarzach tysięcy maluchów są dowodem na to, że nasze działania są wartościowe i ważne.
Dobrze, żeby dzieci wiedziały, że pieniądze nie sypią się z nieba, że trzeba na nie zapracować.
Że należy dokonać wyboru – albo kolejny samochodzik albo porcja lodów.
Bankomat wypłaci pieniądze tylko wtedy, kiedy je mamy na koncie.
Prof. dr hab. Marek Belka, Prezes Narodowego Banku Polskiego w latach 2010-2016
Ktoś może powiedzieć, że ekonomia to temat zbyt trudny i niezrozumiały dla dzieci. Państwo pokazujecie, że można, że nawet najmłodszym w przystępny dla nich sposób wytłumaczyć reguły dotyczące pieniądza, gospodarki, rynku.
Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka
„Celem projektu jest poznanie przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym podstawowych pojęć i mechanizmów ekonomicznych, rozbudzenie ich ciekawości światem finansowym, a także promowanie wśród najmłodszych idei przedsiębiorczości. Ciekawym elementem scenariusza jest postać pana Sebastiana, który staje się swoistym przewodnikiem dzieci w zgłębianiu przez nie tajemnic dotyczących pieniędzy, mechanizmów planowania wydatków i oszczędzania. Podjęcie w działaniach z najmłodszymi tematyki tak ważnej w życiu każdego człowieka jaką są finanse, uważam za pomysł bardzo wartościowy i godny realizacji”.
Małgorzata Narożnik, założycielka i redaktor naczelna magazynu dla wychowawców i nauczycieli „Przedszkolne ABC”, nauczyciel dyplomowany wychowania przedszkolnego. Autorka wielu publikacji z metodyki wychowania przedszkolnego, twórca środków dydaktycznych oraz programów edukacyjno-dydaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców. Prezes Warszawskiego Oddziału Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP.
Problem niepełnosprawności jest bardzo często pomijany w procesie edukacji a dzieci nie wiedząc, jak zachowywać się wobec niepełnosprawnych rówieśników, często dyskryminują ich i wyrażają brak akceptacji.
Jako pedagog nauczania początkowego z dwudziestoletnim doświadczeniem, i dyplomowany oligofrenopedagog widzę ogromną potrzebę podejmowania inicjatyw, które nauczą dzieci tolerancji, otwartości i szacunku wobec niepełnosprawnych kolegów i koleżanek. Z doświadczenia zawodowego wiem, że problem wykluczenia w środowisku rówieśników jest dla niepełnosprawnych dzieci często równie dotkliwy, co sama niepełnosprawność.
Dlatego trzeba podejmować działania, które nauczą najmłodszych mądrej postawy wobec niepełnosprawnych. W mojej ocenie narzędzia dobrane przez Fundację VERBA (zarówno cykl publikacji, jak i wydarzenia, które mają być organizowane) mogą przynieść realne i mierzalne skutki. Będą cenną inicjatywą zarówno dla dzieci niepełnosprawnych, jak i ich zdrowych rówieśników.
Leokadia Kaleta,
pedagog nauczania początkowego, dyplomowany oligofrenopedagog
„Leon i jego nie-zwykłe spotkania” to pomoc dla rodziców, którzy chcą rozpocząć z dzieckiem rozmowę o niepełnosprawności. W sposób zrozumiały dla kilkulatka pokazuje, że wózek inwalidzki nie stanowi bariery w nawiązywaniu dziecięcych przyjaźni. Przeżywanie niezwykłych przygód jest równie fascynujące dla wszystkich dzieci, a niepełnosprawność nie jest tu ani tematem tabu, ani tym bardziej przeszkodą podczas dziecięcych „podbojów świata”.
Portal Babyonline.pl
Konsekwencje psychologiczne społecznych reakcji na niepełnosprawność są równie poważnym problemem co same fizyczne trudności z niej wynikające. Społeczeństwo w którym żyjemy wciąż musi uczyć się właściwych reakcji na fizyczną odmienność.
Postawy społeczne kształtują się z biegiem całego życia, niemniej jednak to w okresie dzieciństwa człowiek przyswaja je najefektywniej. Dlatego świadome działania na rzecz kształtowania postaw społecznych powinny rozpoczynać się jak najwcześniej. Podjęcie tych działań pociąga za sobą dwa rodzaje odpowiedzialności – za dobór treści i za formę komunikatu. W mojej opinii zespół fundacji VERBA, składający się z osób kompetentnych i równocześnie znających problem niepełnosprawności, gwarantuje trafny dobór treści. Również planowana forma przekazy w postaci multimodalnych bajek oddziaływujących na wyobraźnię jest moim zdaniem dopasowana do potrzeb odbiorców.
Paweł Strojny,
psycholog społeczny
W Polsce podejmowane są próby usuwania barier przestrzennych, edukacyjnych i ekonomicznych z życia osób niepełnosprawnych. Wciąż jednak mało jest inicjatyw na rzecz zmiany świadomości społecznej i działania na rzecz integracji społecznej, które to de facto otwierają osobom z dysfunkcją ruchową możliwości normalnego funkcjonowania w społeczeństwie. Pamiętajmy, że „inne” traktowanie osoby niepełnosprawnej tylko pogłębia jej niepełnosprawność, przede wszystkim, w sferze jej starań wchodzenia w relację z drugim człowiekiem. Cykl książek dla dzieci „Leon i jego nie-zwykłe spotkania” to doskonały pomysł na próbę zmiany postaw społecznych i oswajanie dzieci sprawnych z niepełnosprawnością ich koleżanek i kolegów. Jeśli pracę w tym zakresie zacznie się na wczesnym etapie życia dzieci, to jest ogromna szansa, że kolejne pokolenie będzie z większą tolerancją i otwartością przyjmowało niepełnosprawność. Trzeba o to zawalczyć! Ta książka dla dzieci świetnie się temu przysłuży, dlatego też gorąco ją polecam.
Magdalena Tyrała,
prowadząca serwis Mam dziecko INTERIA.PL
Czy możliwa jest przyjaźń między zdrowymi dziećmi i chłopcem na wózku? Tu nikt nie ma wątpliwości i odpowie twierdząco, ale czy ten sam chłopiec da radę uczestniczyć w ich pierwszych prawdziwych przygodach? Czy jego uczestnictwo nie jest jednocześnie narażaniem i niepotrzebnym ryzykiem? Tu już nie tylko dzieci ale i dorośli często mają wątpliwości. Dużym atutem tekstu jest przedstawienie tych wątpliwości w sposób uczciwy. One istnieją i nie sposób ich przemilczeć. Najlepszym rozwiązaniem jest wspólna szczera rozmowa, wypowiadanie obaw i wspólne szukanie rozwiązań. Idee: solidarności i gotowość do udzielenia bezinteresownej pomocy to wartości, które powinny być ważne dla dzieci nie tylko w kontakcie z niepełnosprawnymi kolegami. Dobrze zatem, że zostały zasygnalizowane. Polecam publikację i ideę fundacji VERBA.
Portal Czasdzieci.pl